Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Miroslav Polách
Miroslav Polách

Ing. Miroslav Polách je koordinátor útvaru BESIP Ministerstva dopravy pro Středočeský kraj. V rámci BESIP se snaží vzděláváním široké veřejnosti snížit počet usmrcených a těžce raněných osob na silnicích České republiky. Často jezdí vzdělávat o silniční bezpečnosti i do terénu, a to například děti na základních školách, seniory nebo i samotné řidiče přímo na silnicích během kontrol. Velmi úspěšná kampaň BESIPu s názvem 13 minut cílí právě na lidi, kteří jezdí nepřiměřenou rychlostí a ohrožují tak sebe i své okolí.

Petr Říbal
Petr Říbal

Petra můžete poslouchat téměř každý všední den jako moderátora večerní show rádia Evropy 2, kde působí už od roku 2013. Pamatovat si ho můžete i z televizní obrazovky z dob, kdy moderoval pořad Snídaně s Novou. Sebe popisuje jako melancholického romantika šmrncnutého ajťákem. Ve svém volném čase se zajímá o vesmír, techniku a záhady, rád cestuje, sportuje, ale i čte nebo kouká na seriály.

Kolikrát už vás policisté zastavili kvůli přestupku? Pokud nepatříte mezi časté hříšníky, možná ani nevíte, jak při silniční kontrole správně postupovat. Zjistěte, jak silniční kontrola probíhá, jak funguje bodový systém v ČR i jak se chovat, abyste při přestupku vyvázli s co nejnižší pokutou.

Kdo vás smí zastavit při silniční kontrole

Ještě než se podíváme na to, jak silniční kontrola probíhá, je dobré si připomenout, kdo smí řidiče zastavit.

  • Policista – příslušník Policie ČR v jednom z typu uniforem, které jsou uvedeny ve vyhlášce Ministerstva vnitra.

  • Vojenský policista – opět pouze v uniformě nebo stejnokroji, navíc by se měl prokázat rukávovým znakem vojenské policie.

  • Strážník městské policie – městská nebo obecní policie vás může zastavit ve dvou případech – při podezření z přestupku týkajícího se bezpečnosti, a pro zajištění bezpečného přechodu chodců.

Policista i strážník městské policie by měli být označeni služebním číslem.

Jakým způsobem vás může policie zastavit

Rozsvítily se za vámi majáčky, ozval se zvuk policejní sirény a rozblikal se červený nápis STOP? Spoustu řidičů v takovou chvíli neví, jak se zachovat. Platí pokyn k zastavení pro vás nebo řidiče za policejním autem? Existují v podstatě tři způsoby, jak vás policie může vyzvat k zastavení:

  • Zastavení stavěcím terčem – policista vstoupí do vozovky a pohybem paže vás navede k zastavení u krajnice. Jedná se o nejčastější způsob, kdy hlídka stojí na místě.

  • Zastavení auta jedoucího za policejním vozem – policejní auto předjede vaše auto, rozsvítí nápis STOP a vy zastavíte za ním.

  • Zastavení auta jedoucího před policejním vozem – policejní vozidlo za vámi rozsvítí nápis  STOP a vy zastavíte na nejbližším vhodném místě.

Nová policejní vozidla jsou vybavena zastavovacím nápisem STOP vpředu i vzadu. Pokud se tedy za vámi rozsvítí policejní majáky a nápis STOP, znamená to, že vás chce hlídka zkontrolovat.

Jak postupovat při silniční kontrole

Chce vás zastavit policejní hlídka? To ještě neznamená, že jste se dopustili dopravního přestupku. Může se jednat jen o běžnou silniční kontrolu, a proto se vyplatí zachovat chladnou hlavu.

  • Sundejte nohu z plynu, dejte znamení blinkrem a zastavte u pravého okraje vozovky.

  • Rozhodně se nepokoušejte policistům ujet, i když máte silné auto. Je to nezákonné a velmi riskantní.

  • Nemusíte vystupovat z auta, jenom stáhněte okénko. Policista přistoupí k oknu a osloví vás.

  • Připravte si své osobní doklady a doklady od vozidla:

    • malý technický průkaz,

    • platnou zelenou kartu,

    • řidičský průkaz,

    • občanský průkaz.

Předložení těchto dokladů je vaše povinnost, pokud neuposlechnete, jedná se o přestupek.

Policista zkontroluje vaše doklady a sdělí vám, čeho jste se dopustili nebo zda se jedná o běžnou silniční kontrolu. Stejně tak vás může vyzvat k dechové zkoušce.

Kontrola povinné výbavy

Častá je také kontrola povinné výbavy. Ta se v posledních letech zjednodušila, a tak řidičům automobilů v České republice stačí mít ve voze:

  • autolékárničku,

  • výstražný trojúhelník,

  • reflexní vestu pro řidiče,

  • rezervní kolo nebo sadu pro opravu pneu (neplatí pro auto vybavené dojezdovými pneumatikami např. runflat nebo sjednané asistenční služby pro výměnu pneumatiky po celé ČR).

Sada žárovek ani pojistek už v povinné výbavě naštěstí není – změna vyhlášky tak bere v potaz, že v dnešní době xenonů si stejně řidič vlastními silami žárovku nevymění.

Prohlídka vozidla

Kromě kontroly povinné výbavy může policista žádat prohlídku vozidla pouze v těchto třech případech:

  • při podezření na osobu hledanou nebo ilegálně se zdržující na území ČR,

  • při podezření na převoz drog, zbraní, munice nebo výbušnin,

  • při podezření na zadržování věcí, které pocházejí nebo mají souvislost s trestnou činností.

Řešení přestupku

Jestliže jste se dopustili přestupku, dozvíte se to od policisty spolu s výší pokuty. A jak to je, když se spácháním přestupku nesouhlasíte?

Pokud nesouhlasíme s přestupkem, ze kterého nás viní policie, můžeme odmítnout zaplatit pokutu. Policista s námi sepíše tzv. oznámení o dopravním přestupku.

Miroslav Poláchkoordinátor BESIP

V tom případě přebírá řešení správní orgán obce a vám přijde obsílka s předvoláním ke správnímu řízení. U něj se můžete hájit a předložit důkazy, že byla pokuta neoprávněná.

Této možnosti ale využívejte opravdu jen v případě, že jste si jistí svojí nevinou – pokuty ve správním řízení jsou totiž mnohem vyšší než na místě. Policie může mít důkazy o přestupku na kameře nebo na fotkách z radaru. Když víte, že jste se přestupku dopustili, je lepší se domluvit s policistou na místě.

Je možné usmlouvat nižší pokutu za přestupek?

Výše pokuty za některé přestupky je stanovená zákonem, v tom případě vám policista musí dát pokutu v dané výši. U některých přestupků je však určená jen její maximální sazba. S policisty by se sice smlouvat nemělo, ale ve druhém případě máte šanci dostat nižší sazbu, když se budete chovat slušně a mile.

  • Klidným a vstřícným přístupem můžete přispět k tomu, že vyváznete jen s domluvou nebo nižší pokutou.

  • Nebuďte agresivní, odpusťte si nemístné srandičky a vtípky.

  • Záležitost vezměte klidně bez emocí. Když budete velmi rozrušení, může vám být dokonce zakázána další jízda do doby, než se uklidníte.

  • Pamatujte, že policista je taky člověk, neočekávejte automaticky nepříjemného příslušníka, který se po vás bude vozit.

V žádném případě se nesnažte policistu uplatit, protože je to trestný čin. Navíc obcházet správný proces silniční kontroly dnes prakticky není možné – policisté jsou často vybaveni kamerami, kde se zaznamenává její průběh. A jak upozornil Miroslav Polách, i dechové přístroje dnes ukládají, v kolik hodin a jakou hodnotu naměřily. Nadřízený policejní hlídky tak snadno dohledá, zda byla každá pozitivní zkouška řádně potrestána pokutou.

Co by policista při kontrole neměl

Je dobré vědět, že kamerový záznam si ze silniční kontroly můžete pořídit i vy a policista vám v tom nesmí bránit. Policista by také neměl být drzý nebo agresivní, urážet vás. Policie vám nesmí bránit v odjezdu, pokud nezaplatíte pokutu. Maximálně může požadovat kauci, jestliže panuje podezření, že by se řidič vyhýbal přestupkovému řízení. Jinak se kauce vybírá pouze od řidičů, kteří mají trvalý pobyt mimo Českou republiku.

Jak funguje bodový systém v ČR

Kromě peněžní pokuty vás za některé přestupky nemine přidělení trestných bodů. I když si spoustu řidičů myslí, že se body odečítají, je to přesně naopak! Za každý přestupek se řidiči body přičítají a maximum je 12 bodů, poté je odebrán řidičský průkaz.

Víte, že:

  • Bodový systém byl v ČR zavedený od roku 2006.

  • Body se vedou v Evidenční kartě řidiče u obecního úřadu s rozšířenou působností, který vydal řidičský průkaz.

  • Dopravní přestupky se bodují 2 až 7 body podle závažnosti. Přestupky jsou rozděleny do pěti skupin podle závažnosti (2, 3, 4, 5 a 7 bodů).

  • Mezi přestupky s nejvyšší sazbou patří jízda pod vlivem alkoholu, překročení rychlosti o 50 km/h a více nebo předjíždění v zakázaném úseku. V případě spáchání více přestupků najednou se body nesčítají, udělují se pouze za nejzávažnější prohřešek.

  • Každý řidič může nasbírat maximálně 12 bodů. Pokud se řidič „vyboduje“, je mu odebrán řidičský průkaz. Nový je možné získat po jednom roce.

Své bodové konto můžete sledovat.

  • Czech POINT – na každé pobočce si můžete zažádat o výpis z bodového hodnocení řidiče, poplatek činí 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou další stranu.

  • Online – po přihlášení do Portálu občana (např. pomocí eObčanky, datové schránky nebo bankovní identity) si v evidenční kartě řidiče zjistíte aktuální počet bodů, dále zde uvidíte platnost řidičského průkazu a záznam o přestupcích.

  • Výpis z evidenční karty řidiče – oficiální dokument, který získáte na základě písemné žádosti, kterou podáte na jakémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Úřad má na vydání dokumentu 30 dní, ale zpravidla žádost vyřídí na počkání. Poplatek činí 15 Kč za první stranu a 5 Kč za každou další stranu.

Odečítání bodů z bodového systému

Jakmile uplyne jeden rok od spáchání posledního přestupku, odečtou se vám 4 body v případě, že jste během této doby nespáchali jiný přestupek. Když máte na kontě nižší počet bodů než čtyři, dojde k vynulování, žádné body na horší časy se neukládají.

Další 3 body si můžete odečíst při absolvování kurzu bezpečné jízdy. Toho se můžou zúčastnit jen řidiči, kteří mají na kontě maximálně 10 bodů, a zároveň nespáchali přestupek za více než 5 bodů. Kurz můžete absolvovat jednou za kalendářní rok.

Když dosáhnete 12 bodů a vybodujete se

  • Obdržíte dopis do vlastních rukou, kde budete vyzváni k odevzdání řidičského průkazu, a to do 5 dní. Posledním dnem pozbývá řidičský průkaz platnosti a máte zákaz řízení na jeden rok.

  • Řidičský průkaz musíte odevzdat na příslušný úřad obce s rozšířenou působností podle vašeho trvalého bydliště.

  • Po 12 měsících můžete požádat o vrácení řidičského průkazu, a to za splnění tří podmínek:

    • dopravně-psychologické vyšetření,

    • lékařská prohlídka,

    • přezkoušení v autoškole (jízdy a testy) na všechny skupiny, které si přejete vrátit, s možností dvou oprav.

Pozor – vybodování není jediný způsob, jak můžete přijít o řidičský průkaz. Existují tzv. sledované přestupky, při jejichž opakování v horizontu 12 měsíců od spáchání hrozí zákaz řízení v délce 1 až 6 měsíců. Mezi nejčastější sledovaný přestupek patří překročení rychlosti v obci o více než 20 km/h a mimo obec o 30 km/h a více.

Nový bodový systém

Ministerstvo dopravy už několik let pracuje na novém bodovém systému, který by měl být jednodušší a přehlednější. Jeho spuštění se plánuje na 1. ledna roku 2022. Co se bude měnit?

  • Zjednodušení sazeb a pokut – v novém systému se bude počítat pouze se 3 bodovými sazbami a pevně danými pokutami:

    • 2 body s pokutou 1.500 Kč,

    • 4 body s pokutou 2.500 Kč,

    • 6 bodů s pokutou 5.000 Kč.

  • Začínající řidiči budou mít po dva roky po získání řidičského průkazu k dispozici pouze 6 bodů. Jeden závažnější přestupek je tedy může stát papíry.

  • Méně závažné přestupky se budou trestat menším počtem bodů a nižší pokutou. U bagatelních přestupků – například špatné parkování, překročení rychlosti o max. 10 km/h, zapomenuté doklady nebo nerozsvícená světla – se pokuta sníží na max. 1.500 Kč, přičemž přestupek může policista vyřešit domluvou.

  • Zpřísní se naopak tresty za velmi závažné přestupky – řízení pod vlivem alkoholu a návykových látek, vjíždění na železniční přejezd přes zákaz, telefonování za volantem, jízda na červenou nebo překročení rychlosti o více než 40 km/h.

  • U nejzávažnějších přestupků může dosahovat pokuta ve správním řízení až 75 000 Kč. Novela zákona by tak měla mít páky i na piráty silnic.

  • Modernizace systémů – o stavu bodového konta byste měli být informování také přes e-mail, SMS a datovou schránku.

Alkohol za volantem

Každá desátá oběť dopravní nehody v České republice umírá při nehodě v souvislosti s alkoholem. Alkohol za volant opravdu nepatří a v Česku platí nulová tolerance alkoholu u řidičů.

Pokud vám policie při silniční kontrole naměří nad 0,3 promile, jedná se o velmi závažný přestupek, za nějž dostanete 7 bodů, pokutu až 20.000 Kč ve správním řízení a zákaz řízení na 6–12 měsíců.

Dechovou zkoušku může policie provést při každé silniční kontrole. V případě, že alkohol tester naměří v dechu alkohol, následuje druhá zkouška, tzv. odborné měření, a to po 5 minutách. Cílem je vyloučit odchylku, chybu přístroje nebo ovlivnění měření, například použitím ústní vody. Jestliže se naměřené hodnoty liší o více než 10 %, je nutné zkoušku opakovat.

Pokud se odmítnete podrobit testu na alkohol (nebo jiné návykové látky), je tento přestupek trestán 7 body, peněžní pokutou až 50.000 Kč ve správním řízení a zákazem řízení na 12–24 měsíců.

Chladnou hlavu si zachovejte i při odjezdu od silniční kontroly. Nezapomeňte se připoutat, rozsviťte světla a zapněte blinkr při výjezdu od krajnice. Zkrátka vše, jak se sluší a patří, abyste si neřekli o další kontrolu.

Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Miroslav Polách
Miroslav Polách

Ing. Miroslav Polách je koordinátor útvaru BESIP Ministerstva dopravy pro Středočeský kraj. V rámci BESIP se snaží vzděláváním široké veřejnosti snížit počet usmrcených a těžce raněných osob na silnicích České republiky. Často jezdí vzdělávat o silniční bezpečnosti i do terénu, a to například děti na základních školách, seniory nebo i samotné řidiče přímo na silnicích během kontrol. Velmi úspěšná kampaň BESIPu s názvem 13 minut cílí právě na lidi, kteří jezdí nepřiměřenou rychlostí a ohrožují tak sebe i své okolí.

Petr Říbal
Petr Říbal

Petra můžete poslouchat téměř každý všední den jako moderátora večerní show rádia Evropy 2, kde působí už od roku 2013. Pamatovat si ho můžete i z televizní obrazovky z dob, kdy moderoval pořad Snídaně s Novou. Sebe popisuje jako melancholického romantika šmrncnutého ajťákem. Ve svém volném čase se zajímá o vesmír, techniku a záhady, rád cestuje, sportuje, ale i čte nebo kouká na seriály.

Další epizody

Nepodceňto - Jak na prodej či koupi nemovitosti
Jak na prodej či koupi nemovitosti

Koupě či prodej nemovitosti představuje transakci za miliony korun, přesto ji někteří lidé podceňují. Je lepší zařídit si vše sám, nebo se spolehnout na realitní kancelář? Na co si dát pozor a jak ověřit technický stav nemovitosti? To a mnoho dalšího vysvětlují v podcastu Tomáš Štěpnička, ředitel pobočkové sítě M&M reality, a Pavel Štáf, zakladatel společnosti Bytecheck.

Nepodceňto - Jaký vliv mají návykové látky na řízení?
Jaký vliv mají návykové látky na řízení?

Alkohol za volantem patří k velmi častým příčinám dopravních nehod, ačkoliv v ČR platí nulová tolerance. Jak probíhá testování na alkohol a drogy nebo za jak dlouho odbouráte jedno pivo? Na tyto a další otázky odpovídá v podcastu plukovník Jiří Zlý, ředitel dopravní policie, a Ivan Douda, psycholog a odborník na pomoc závislým.

Nepodceňto - Co všechno kryje pojistka na blbost?
Co všechno kryje pojistka na blbost?

Pojištění odpovědnosti vám kryje záda v situacích, kdy způsobíte škodu někomu jinému – třeba vytopíte sousedy nebo srazíte jiného lyžaře na sjezdovce. Proč se pojištění odpovědnosti vyplatí a jak přesně funguje, vysvětlují v podcastu Jan Kalousek, produktový manažer pojišťovny Direct, a Tomáš Beck, obchodní ředitel společnosti Vindicia.

Nepodceňto - Základy internetové bezpečnosti
Základy internetové bezpečnosti

Zvolit si silné heslo, neklikat na podezřelé odkazy, nainstalovat si antivirový program… Co dalšího můžete udělat pro bezpečnost na internetu? O tom, co aktuálně ohrožuje uživatele internetu, si povídali Marek Růžička, ředitel BankID, a Karol Suchánek, expert na kybernetickou bezpečnost.

Nepodceňto - Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?
Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?

V autoškole řidič odjezdí jen kolem 500 km, což ho zdaleka nepřipraví na všechny dopravní situace. Jak mohou začátečníci nabrat další zkušenosti za volantem a jaké auto by si měli pořídit? Nejen na tyto otázky odpovídají v podcastu Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR, a Robin Valeš, youtuber z kanálu Bez Komprese.

Nepodceňto - První pomoc při riskantních autonehodách
První pomoc při riskantních autonehodách

V určitých dopravních situacích je poskytnutí první pomoci náročnější – například u hromadné nehody na dálnici nebo nehody v tunelu. Jak se v těchto případech zachovat, probírali v podcastu Jana Poštová, mluvčí a operátorka pražské záchranné služby, major Josef Jeřábek z Pohotovostní motorizované jednotky Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy a plukovník Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

Nájem nebo hypotéka. Co se dnes vyplatí?

Ceny nemovitostí a úrokové sazby hypoték vzrostly na rekordní úroveň. Vyplatí se jít do nájmu a čekat na zlevnění, nebo si vlastní bydlení pořídit i za současných podmínek? To v podcastu rozebírají hosté David Eim, místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance, a Daniel Bacík, zástupce Asociace nájemního bydlení a obchodní ředitel společnosti Czech Home Capital.

Nepodceňto - Jak se připravit na cestu s obytňákem
Jak se připravit na cestu s obytňákem

Dovolená v obytňáku nebo karavanu zažívá v posledních letech boom. Představa o svobodném a levném cestování na čtyřech kolech však někdy narazí na realitu. Jak probíhá cestování obytným vozem v praxi probírali v podcastu Lukáš Janoušek, šéf společnosti Campiri, a Jan Pacovský, spoluzakladatel podcastu Studio Karavan a autor blogu Vanisti.cz.