Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Roman Kreuziger
Roman Kreuziger

Roman Kreuziger je český silniční profesionální cyklista. Jezdí závody jako Tour de France nebo Giro d'Italia, na kterých se umisťuje na předních pozicích. Momentálně závodí za tým Gazrom-RusVelo. Na silnici se cítí jako doma, přestože potkává i řadu bezohledných řidičů. Proto stojí i za projektem Jeden a půl metru, který má řidičům připomenout, jak je důležitá vzdálenost u předjíždění řidičů.

Veronika Vošická Buráňová
Veronika Vošická Buráňová

Veronika Vošická Buráňová začínala jako servisní technik v autosalonu Kia a díky svojí lásce k automobilům se vypracovala až na Krajskou koordinátorku BESIPU. V automobilech, ale především bezpečné jízdě vidí smysl. Založila spolek “Centrum dopravní prevence”, který rozvíjí aktivity v oblasti dopravní prevence, ale zároveň pomáhá obětem dopravních nehod.  Také pořádá každoroční festival dopravní prevence a motorismu - Motorsvět.

To, že na cestách nejsme sami je obecně známá věc. Často diskutovaným vztahem je pak ten mezi motoristy a cyklisty. A právě na něj jsme se podívali blíže v pátém díle podcastu Nepodceňto. Krom zásadních informací jsme probrali i jednoduchá pravidla, která vzájemné fungování cyklistů a motoristů v rámci silničního provozu mohou hodně usnadnit. 

Ukaž respekt

Tak se jmenuje iniciativa dříve známá coby 1,5 metru. Co je jejím cílem? Vzájemný respekt všech účastníků silničního provozu – motoristů, cyklistů i chodců. Zakladateli projektu jsou profesionální cyklisté Roman Kreuziger, Petr Vakoč a Peter Sagan, kteří se pro tento krok rozhodli po několika tragických nehodách cyklistů z jejich blízkého okolí. To, že má iniciativa smysl dokazuje i fakt, že za dobu pandemie výrazně vzrostl počet cyklistů, a jen u nás jezdí na kole 3 miliony Čechů. Ukaž respekt ovšem nechce pouze „hájit“ cyklisty a upozorňovat na jejich potřeby, ale motivovat všechny účastníky dopravního provozu ke vzájemné toleranci a ohleduplnosti.

Takový malý příklad může být, že když vyjíždíte z města a přijíždíte na semafory. I když tam ten prostor je, tak proč budu ty tři čtyři auta předjíždět? Pak až skočí zelená, tak mě zase předjedou. Se spoustou kluku se o tom bavíme – proč to dělat, že je to přece zbytečný. Ale když jim to pak vysvětlíme, že ten řidič uvidí, že ho respektujeme, zastavíme za ním a nebude nás muset znovu předjíždět, uvidí, že ho respektujeme a oni budou zase respektovat nás.

Roman Kreuzigerzakladatel Ukaž respekt

Iniciativu už podpořila celá řada známých osobností a zapojit se do ní můžete i vy coby ambasadoři. Více informací o jejích aktivitách najdete na webu www.jedenapulmetru.cz

A jak mohou motoristé respektovat zase cyklisty? Jednoduše – například dodržování bezpečného bočního odstupu při předjíždění tak, aby nebyl nikdo ohrožen. Tomu zase cyklisté pomůžou jízdou co nejvíce při pravém kraji silnice, hezky za sebou a bez zbytečně dlouhého „peletonu“, který je těžké předjet. 

Co dělat při kolizi cyklisty a auta 

Stejně jako u jiných nehod se i v tomto případě šetří míra a příčina jejího zavinění. Pokud je viníkem cyklista – jde škoda za ním.  Uplatnit ji v tomhle případě může například z pojištění odpovědnosti. Pokud byl ale cyklista pod vlivem alkoholu nebo omamných látek, může pojišťovna plnění samozřejmě odmítnout. Nezapomínejte, že stejně jako u řízení motorových vozidel, také u kola platí nulová tolerance alkoholu

V případě, že škodu způsobil řidič auta, majetková škoda a případná újma na zdraví cyklisty se hradí z povinného ručení. Mimochodem – pokud došlo ke kolizi s cyklistou, doporučuje se vždy zavolat PČR. Cyklisté jsou přeci jen zranitelnější a zdravotní újma se může projevit až později.

Před příjezdem policie je dobré si vyměnit kontaktní údaje, sdělit totožnost, pokud jsou – zajistit svědky (kontakt na ně) a pořídit fotky pro pojišťovnu.  V případě, že se vám nehoda na kole stane v zahraničí, ihned zavolejte svou asistenční službu, aby vám poradila, jak dál postupovat.  

Jak mohou cyklisté zvýšit svou bezpečnost

Základem je zcela jistě správné povinné vybavení

  • Červené světlo a odrazka vzadu, odrazky na šlapadlech.  

  • Odrazky ve výpletu kol  

  • Čelní světlo   

Bezpečnost výrazně pomáhá tako zvýšit oblečení výrazných barev s reflexními prvky a také odpovídající helma. Na správnou „cyklistickou“ viditelnost bychom pak měli pamatovat především za deště, soumraku, svítání, v tunelech, v lese a tak dále. 

Nutno říct, že Češi nošení helmy a povinnou cyklistickou povinnou výbavu poměrně zanedbávají a bohužel to má i fatální následky. V roce 2020 například ¾ cyklistů, kteří na silnicích zemřeli, byli bez helmy. Při srážce s autem, kdy zemře cyklistů nejvíce, je přínos helmy omezený, ale při nehodách jako je náraz do stromu, pád, srážka s dalším cyklistou, má ovšem tento bezpečností prvek velký přínos. 

Samozřejmosti by pak mělo být i správné pojištění, a to pojištění odpovědnosti (pro případy, kdy způsobíme nehodu) a úrazové pojištění, které se zase postará o naše zdraví. Pokud jezdíte na kole, které stálo pěkných pár tisíc, můžete si ho také pojistit – u některých pojišťoven totiž najdete speciální produkty zajišťující sportovní vybavení, které platí pro všechny členy jedné rodiny. 

Pozor na elektrokola 

Čím dál tím víc jsou u nás také oblíbená elektrokola, která umožňují nenáročnější jízdu. Nezkušení řidiči, ale mohou podcenit jejich výkon a zrychlení a způsobit tak nehodu s nehezkými následky. Elektrokolo je oproti běžnému kolu totiž o dost těžší a masivnější. V případě nehody je tak potřeba počítat s fyzikálními zákony, které budou pracovat nejen s vyšší rychlostí elektrokola, ale také s jeho

Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Roman Kreuziger
Roman Kreuziger

Roman Kreuziger je český silniční profesionální cyklista. Jezdí závody jako Tour de France nebo Giro d'Italia, na kterých se umisťuje na předních pozicích. Momentálně závodí za tým Gazrom-RusVelo. Na silnici se cítí jako doma, přestože potkává i řadu bezohledných řidičů. Proto stojí i za projektem Jeden a půl metru, který má řidičům připomenout, jak je důležitá vzdálenost u předjíždění řidičů.

Veronika Vošická Buráňová
Veronika Vošická Buráňová

Veronika Vošická Buráňová začínala jako servisní technik v autosalonu Kia a díky svojí lásce k automobilům se vypracovala až na Krajskou koordinátorku BESIPU. V automobilech, ale především bezpečné jízdě vidí smysl. Založila spolek “Centrum dopravní prevence”, který rozvíjí aktivity v oblasti dopravní prevence, ale zároveň pomáhá obětem dopravních nehod.  Také pořádá každoroční festival dopravní prevence a motorismu - Motorsvět.

Další epizody

Nepodceňto - Jak na prodej či koupi nemovitosti
Jak na prodej či koupi nemovitosti

Koupě či prodej nemovitosti představuje transakci za miliony korun, přesto ji někteří lidé podceňují. Je lepší zařídit si vše sám, nebo se spolehnout na realitní kancelář? Na co si dát pozor a jak ověřit technický stav nemovitosti? To a mnoho dalšího vysvětlují v podcastu Tomáš Štěpnička, ředitel pobočkové sítě M&M reality, a Pavel Štáf, zakladatel společnosti Bytecheck.

Nepodceňto - Jaký vliv mají návykové látky na řízení?
Jaký vliv mají návykové látky na řízení?

Alkohol za volantem patří k velmi častým příčinám dopravních nehod, ačkoliv v ČR platí nulová tolerance. Jak probíhá testování na alkohol a drogy nebo za jak dlouho odbouráte jedno pivo? Na tyto a další otázky odpovídá v podcastu plukovník Jiří Zlý, ředitel dopravní policie, a Ivan Douda, psycholog a odborník na pomoc závislým.

Nepodceňto - Co všechno kryje pojistka na blbost?
Co všechno kryje pojistka na blbost?

Pojištění odpovědnosti vám kryje záda v situacích, kdy způsobíte škodu někomu jinému – třeba vytopíte sousedy nebo srazíte jiného lyžaře na sjezdovce. Proč se pojištění odpovědnosti vyplatí a jak přesně funguje, vysvětlují v podcastu Jan Kalousek, produktový manažer pojišťovny Direct, a Tomáš Beck, obchodní ředitel společnosti Vindicia.

Nepodceňto - Základy internetové bezpečnosti
Základy internetové bezpečnosti

Zvolit si silné heslo, neklikat na podezřelé odkazy, nainstalovat si antivirový program… Co dalšího můžete udělat pro bezpečnost na internetu? O tom, co aktuálně ohrožuje uživatele internetu, si povídali Marek Růžička, ředitel BankID, a Karol Suchánek, expert na kybernetickou bezpečnost.

Nepodceňto - Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?
Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?

V autoškole řidič odjezdí jen kolem 500 km, což ho zdaleka nepřipraví na všechny dopravní situace. Jak mohou začátečníci nabrat další zkušenosti za volantem a jaké auto by si měli pořídit? Nejen na tyto otázky odpovídají v podcastu Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR, a Robin Valeš, youtuber z kanálu Bez Komprese.

Nepodceňto - První pomoc při riskantních autonehodách
První pomoc při riskantních autonehodách

V určitých dopravních situacích je poskytnutí první pomoci náročnější – například u hromadné nehody na dálnici nebo nehody v tunelu. Jak se v těchto případech zachovat, probírali v podcastu Jana Poštová, mluvčí a operátorka pražské záchranné služby, major Josef Jeřábek z Pohotovostní motorizované jednotky Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy a plukovník Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

Nájem nebo hypotéka. Co se dnes vyplatí?

Ceny nemovitostí a úrokové sazby hypoték vzrostly na rekordní úroveň. Vyplatí se jít do nájmu a čekat na zlevnění, nebo si vlastní bydlení pořídit i za současných podmínek? To v podcastu rozebírají hosté David Eim, místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance, a Daniel Bacík, zástupce Asociace nájemního bydlení a obchodní ředitel společnosti Czech Home Capital.

Nepodceňto - Jak se připravit na cestu s obytňákem
Jak se připravit na cestu s obytňákem

Dovolená v obytňáku nebo karavanu zažívá v posledních letech boom. Představa o svobodném a levném cestování na čtyřech kolech však někdy narazí na realitu. Jak probíhá cestování obytným vozem v praxi probírali v podcastu Lukáš Janoušek, šéf společnosti Campiri, a Jan Pacovský, spoluzakladatel podcastu Studio Karavan a autor blogu Vanisti.cz.