Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Lucie Žulavská
Lucie Žulavská

Lucie Žulavská je právničkou České asociace pojišťoven. Zabývá se neživotním pojištěním, především pojištěním motorových vozidel. Podílí se také na evropské revizi směrnice o pojištění motorových vozidel. V minulosti působila v holdingu Vienna Insurance Group.

Robin Švaříček
Robin Švaříček

Robin Švaříček stojí od roku 2019 v čele carsharingové platformy HoppyGo, přes níž mohou lidé pronajímat své auto v době, kdy ho nevyužívají. Během čtyř let se do služby zaregistrovalo přes 100 tisíc lidí a vybírat mohou z více než 2 300 vozů. Letos se HoppyGo rozšířilo také do Polska a na Slovensko.

Nemáte vlastní auto, ale na víkend či dovolenou by se vám hodilo? Nebo byste naopak rádi půjčili to své? Pak můžete využít autopůjčovny nebo sdílení aut – carsharingu. V čem jsou výhody a nevýhody různých způsobů půjčení auta a na co si dát pozor v souvislosti s pojištěním? A jak je to se služebním vozidlem? Zjistěte, co zařídit před řízením půjčeného nebo služebního auta, abyste v případě nehody či poškození nemuseli vše hradit z vlastní kapsy.

Carsharing –⁠ co to je a jak funguje?

Carsharing v posledních letech nabírá na popularitě, ale spoustu řidičů stále neví, jak vlastně služba funguje a jestli se pro ně hodí. V doslovném překladu znamená carsharing sdílení aut –⁠ slouží lidem, kteří auto příležitostně využívají, ale nevyplatí se jim vlastnit a provozovat vlastní vůz. Ostatně pokud každý den jezdíte jen pár kilometrů do práce, můžete si spočítat, na kolik peněz vás ročně vyjde auto, které většinu dne parkuje v garáži. Podle statistik je průměrné auto 95 % času nevyužívané.

Přesný princip fungování carsharingu se může lišit. Carsharing zahrnuje tyto formy sdílení aut.

  • Oficiální či neoficiální sdružení lidí nebo komunita spoluvlastní vozidlo –⁠ mezi takový carsharing by se počítal i případ, kdy se domluvíte s kamarádem a auto si pořídíte napůl.

  • Peer-to-peer (P2P) carsharing –⁠ když majitelé auto plně nevytěžují, nabídnou vůz k zapůjčení jiným řidičům za poplatek. Tento druh carsharingu zprostředkovává v ČR společnost HoppyGo.

  • Flotilový carsharing –⁠ firma nakoupí flotilu sdílených aut a umožňuje jejich krátkodobou zápůjčku. Rozdíl oproti P2P carsharingu spočívá v tom, že auta vlastní a provozuje firma, nikoliv soukromé osoby. V ČR na tomto principu fungují například CAR4WAY nebo Anytime.

Proč je carsharing tak oblíbený?

Pokud jste z velkého města, nejspíš jste si všimli, že služby sdílející různé dopravní prostředky rostou jako houby po dešti. Ať už jsou to sdílená auta, elektroskútry, kola nebo koloběžky, sdílení je ideální způsob, jak ulevit přetížené dopravě ve městech. To je také důvod, proč s vozy z vybraných carsharingů můžete parkovat ve vyhrazených zónách. 

Carsharing funguje podle pravidel tzv. sdílené ekonomiky, jejíž princip vychází z přesvědčení, že mít přístup k věci je lepší než ji vlastnit. Je to levnější a ekologičtější. Carsharing pomáhá snižovat emise ve městech, a tím zlepšovat kvalitu ovzduší. Navíc lze omezit také výrobu –⁠ podle statistik dokáže jedno carsharingové auto nahradit až osm vozidel. Příjemným bonusem je menší obsazenost parkovacích ploch.

Flotilový carsharing: Jak se liší oproti autopůjčovnám?

Flotilový carsharing funguje na podobném principu jako klasická autopůjčovna, ale slouží primárně pro krátkodobé výpůjčky. Carsharing funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a tudíž nemusíte čekat na otevírací dobu kanceláře autopůjčovny. Vypůjčení vozu se zpravidla účtuje na minuty nebo hodiny, případně podle ujeté vzdálenosti, a tak se vám vyplatí i velmi krátké půjčení auta.

Carsharing využívá mobilní aplikaci, kde si vyhledáte nejbližší auto, vidíte všechny jeho parametry včetně stavu paliva a hned si ho zarezervujete –⁠ díky tomu je převzetí auta rychlé a jednoduché. V ceně služby je zahrnuté palivo, mytí, údržba a pojištění, často i bezplatné parkování. Pomocí online kalkulaček si předem můžete spočítat, kolik vás půjčení auta bude stát.

Peer-to-peer carsharing: Jak funguje sdílení přes HoppyGo?

Peer-to-peer carsharing se v principu fungování liší. Robin Švaříček, CEO společnosti HoppyGo, která provozuje P2P carsharing v České republice, v podcastu vysvětluje, že společnost HoppyGo auta nevlastní, ale jen zprostředkovává jejich sdílení mezi soukromými osobami. To je hlavní rozdíl oproti flotilovému carsharingu. Pokud majitel vůz stoprocentně nevyužívá, může si jeho sdílením přivydělat. HoppyGo neumožňuje velmi krátké výpůjčky, minimum činí jeden den a maximum 6–⁠12 měsíců.

Uživatelé si mohou vybrat z různých typů aut, různého stáří –⁠ od toho se odvíjí také cena. Díky tomu, že se nejedná o jednotnou flotilu aut, se tento typ carsharingu hodí pro zapůjčení vozidla na různé příležitosti.

  • Potřebujete se přestěhovat? Pak se vám bude hodit na pár dní dodávka.

  • Chcete si ozvláštnit výročí svatby? Půjčte si na víkend stylový kabriolet.

  • Běžně jezdíte jen malým autem do práce, ale chcete vyrazit na dovolenou s celou rodinou? Na 14 dní se vám bude hodit prostorný kombík. Navíc své malé auto můžete během této doby nabídnout ke sdílení, a tak si část peněz ještě vyděláte zpět.

Ošetření rizik u P2P carsharingu

Nevýhodou carsharingu HoppyGo je, že majitelé svá auta půjčují někomu, koho neznají. HoppyGo kontroluje řidiče různými způsoby, například z hlediska insolvence, nicméně nikdy nelze stoprocentně prověřit, zda se jedná o problémového řidiče. Součástí platformy je hodnocení řidičů, a tak se majitel může rozhodnout, že své auto danému řidiči nepůjčí.

A jak je to s poškozením vozu? U běžné autopůjčovny se škrábance a další poškození zaznamenávají do protokolu při převzetí vozu – u HoppyGo vše funguje elektronicky. Majitel a řidič se potkají fyzicky u vozu a nahrají údaje do systému, nebo každý individuálně pořídí fotky a sepíše poškození do poznámek. Když se nepotkají fyzicky, údaje musí protistrana vždy odsouhlasit – souhrn poškození sepíše majitel a řidič ho musí potvrdit, případně něco přidá a opět majitel musí potvrdit, že to souhlasí.

Pro větší klid si majitelé vozů můžou zvolit speciální havarijní pojištění s nízkou spoluúčastí. To zahrnuje i krádež, respektive zpronevěru –⁠ jelikož majitel auto půjčuje vědomě, nelze pojistnou událost posuzovat jako krádež, ale jedná se právě o zpronevěru.

Problém ovšem zůstává s povinným ručením, které nelze přepojistit a zaviněná škoda se tak vztahuje na vlastníka vozu. To znamená, že pokud si někdo půjčí vůz přes HoppyGo a způsobí škodu, tak majitel přijde o bonusy. Do budoucna by se tento systém naštěstí měl změnit.

Asi před měsícem byla schválena nová motorová směrnice, která s carsharingem a s principem autonomních vozidel do budoucna daleko více počítá. To znamená, že ten princip se bude spíše posouvat od vlastníka, který měl nyní povinnost sjednat si povinné ručení, na provozovatele.

Lucie Žulavskáprávnička České asociace pojišťoven

Půjčování auta v zahraniční autopůjčovně

Když se chystáte na dovolenou v zahraničí, je půjčení auta skvělý způsob, jak zůstat flexibilní a prozkoumat větší část lokality než jen bezprostřední okolí hotelu. Máme pro vás několik praktických tipů, jak na půjčení auta ušetřit a vyhnout se problémům.

  • Nepůjčujte si auto v první půjčovně, na níž natrefíte – ty hned na očích bývají většinou nejdražší. Vyšší ceny bývají na letišti ve srovnání s pobočkami ve městě.

  • Nejde jen o nízkou cenu, ale také důvěryhodnost autopůjčovny. Příběhy podvedených turistů se to na internetu jen hemží. Proto bude nejlepší, když si půjčovnu vyhledáte online ještě před cestou a auto si rovnou zarezervujete. Spoustu užitečných informací najdete v různých cestovatelských skupinách. Orientujte se podle hodnocení a referencí půjčovny.

  • V turistických lokalitách bývá dražší půjčení auta o víkendu, v byznysových naopak během pracovního týdne.

  • U některých půjčoven se setkáte s tím, že za méně dní zaplatíte více peněz. Zkuste si při objednávání trochu „pohrát“ s nastavením rezervace.

  • Plánujete-li s půjčeným autem delší cestu, zaneste do smlouvy i jméno dalšího řidiče, s nímž se na cestě budete střídat. Sice si připlatíte, ale má to smysl –⁠ pokud by za volantem seděl člověk, který není uvedený ve smlouvě a došlo by k nehodě, pojišťovna neposkytne plnění.

  • Vhodný vůz vybírejte s ohledem na spotřebu. Pro delší cesty po dálnici většinou vychází výhodněji připlatit si za dieselové vozidlo.

  • Zjistěte si, kolik si půjčovna účtuje například za zapůjčení navigace, dětské autosedačky apod. Jestliže o doplňkové služby nestojíte, odstraňte je ze smlouvy a snížíte tak cenu půjčovného.

  • Pozor na dodatky, které můžete na první pohled přehlédnout – často se týkají maximálního množství ujetých kilometrů za den. Jakmile limit překročíte, připlatíte si.

Co je potřeba k půjčení auta

Pro vypůjčení budete potřebovat:

  • pas nebo občanský průkaz,

  • řidičský průkaz,

  • obvykle také platební kartu pro zablokování kauce.

Každý řidič musí splňovat podmínky dané země pro řízení motorového vozidla –⁠ hlavně věkový limit. Při cestování mimo EU si zjistěte, jestli budete potřebovat Mezinárodní řidičský průkaz. Mladí řidiči (nejčastěji do 26 let) se musí připravit na příplatek za nízký věk, protože kvůli menším zkušenostem představují pro půjčovnu větší riziko.

Pro půjčení auta budete obvykle potřebovat kreditní kartu, kde vám půjčovna zablokuje stanovenou částku jako kauci. Pokud se vyskytnou problémy nebo dojde k nehodě, zablokují finance, dokud jim pojišťovna vše nezaplatí. To může trvat i několik měsíců. Proto si vždy předem a pečlivě pročtěte smlouvu včetně podmínek a zajímejte se také o pojištění auta. Některé společnosti umožňují půjčení s debetní kartou, z níž vám strhnou kauci, a tuto částku vám po vrácení auta zase převedou zpět –⁠ v tom případě můžete tratit (nebo naopak vydělat) na kurzovém rozdílu v okamžicích platby. V turistických destinacích se u lokálních půjčoven výjimečně setkáte se složením kauce v hotovosti.

Platba probíhá různě – někdy musíte zaplatit celou částku za půjčení včetně vratné kauce předem při rezervaci, jinde uhradíte pouze rezervační poplatek a celou částku až při převzetí vozu. To se hodí, když chcete na poslední chvíli změnit své cestovní plány.

Pojištění vozidla z autopůjčovny

Velký pozor si dejte na pojištění půjčeného vozu. Některé půjčovny v ceně nabízejí základní pojištění. V zemích Evropy, kde platí zelenokaretní systém, je standardem tzv. third party insurance, které kryje škody způsobené třetí straně, tedy povinné ručení. V jiných zemích ovšem nemusíte mít v základní ceně žádné pojištění, protože se povinné ručení vztahuje nikoliv na vozidlo, ale na řidiče.

Velké riziko je samozřejmě v zemích typu Anglie, Amerika, protože tam je ten princip úplně jiný. Tam, i co se týče povinného ručení, se musí pojistit řidič sám, takže se předpokládá, že vozidlo jako takové pojištěno nebude. Pak si pojistku bude sjednávat klient sám.

Lucie Žulavskáprávnička České asociace pojišťoven

A jak je to s havarijním pojištěním? To si můžete sjednat přímo u autopůjčovny, ale musíte počítat s vysokou spoluúčastí. Ta se nevztahuje jen na dopravní nehody, ale rovněž na různá poškození vozu jako třeba škrábanec na laku, prasklina na skle aj. Autopůjčovna by vám tyto opravy měla vyúčtovat podle nákladů na opravu, nicméně někdy se jeden škrábanec vyšplhá i na stovky eur. Jednoduchý způsob, jak se ochránit proti vysoké spoluúčasti, je uzavření cestovního pojištění s připojištěním půjčeného vozu. Případně si můžete připlatit za tzv. full coverage pojištění, které kryje většinu poškození a již nehradíte žádnou spoluúčast.

Důkladně si přečtěte pojistné podmínky –⁠ pojištění se často nevztahuje na škody vzniklé na nezpevněných silnicích nebo v důsledku živelných událostí. Když se chystáte do zemí, kde je riziko nestandardních událostí –⁠ třeba na Islandu padá sopečný prach –⁠ nastudujte si předem, jaké pojištění si sjednat, aby vás krylo i pro tyto případy.

Půjčení a vrácení auta v autopůjčovně

Auto musíte vrátit ve stejném stavu, v jakém jste si ho půjčovali. Proto si ho při přebírání pořádně prohlédněte a trvejte na zanesení všech poškození –⁠ i těch nejmenších –⁠ do předávacího protokolu. Pro jistotu si auto také nafoťte. Zaměřte se na pomačkané plechy, oděrky na laku, čelní sklo, disky kol, brzdy i interiér (např. potrhané nebo znečištěné sedačky). Ještě v půjčovně si vyzkoušejte funkčnost světel, stěračů, ostřikovačů, zavírání dveří i okének atd.

Co když nějakou závadu objevíte až později? Je možné se bránit, že to nebyla vaše chyba? Bohužel v tu chvíli vy musíte dokázat, že jste poškození nezavinili a to je velmi obtížné. Proto skutečně vše v klidu zaznamenejte před převzetím vozidla.

Zpravidla se auto půjčuje s plnou nádrží a s plnou se zase vrací –⁠ tzv. full-full fuel policy. To určitě nepodceňujte – jestliže bude v nádrži při vrácení pár litrů chybět, většinou doplatíte za každý litr paliva vyšší částku, než jakou byste zaplatili na pumpě, a ještě poplatek za dotankování. Naopak když máte auto vracet s prázdnou nádrží (full-empty fuel policy) a palivo vám přebývá, nepočítejte s tím, že vám ho půjčovna zaplatí. Pokud ano, tak určitě nižší částku, než byste uhradili na čerpací stanici.

Dopustíte-li se ve vypůjčeném autě přestupku, vyřešte celou situaci hned na místě. Ušetříte si tak pozdější starosti. Ale co když se dopustíte přestupku, o němž ani nevíte –⁠ třeba vás vyfotí radar? Pak pokuta dorazí půjčovně o něco později. Ta vám následně danou částku může strhnout z karty, kterou jste zadávali při zapůjčování vozu, a to i několik měsíců po dovolené.

Půjčování auta v ČR a na cestu do zahraničí

Chystáte se na dovolenou autem do zahraničí, ale vaše auto už je starší a hrozí mu poruchy? V tom případě se vám může vyplatit půjčení nového vozu v dobrém stavu a s praktickou výbavou –⁠ klimatizací, navigací a dalšími technologickými vychytávkami.

Ještě než s autem zapůjčeným v ČR vyrazíte za hranice, zjistěte si předem, jestli to půjčovna dovoluje. Eventuálně zda se na cestu do zahraničí nevztahuje extra poplatek. U většiny společností to nehrozí, ale je potřeba to dát půjčovně vědět.

Pamatujte na to, že auto bude vybavené českou dálniční známkou, ale zahraniční poplatky budete hradit vy sami. Auto si obvykle vyberete a zarezervujete na webu. Některé půjčovny vám ho přivezou do určité vzdálenosti zdarma na místo určení, nad danou vzdálenost si připlatíte, nebo si musíte auto sami vyzvednout na pobočce. Velkou výhodou aut z půjčovny je, že součástí jsou asistenční služby –⁠ když se auto v zahraničí porouchá, můžete zůstat bez starostí.

Služební auta

„Cizí“ auto řídíte také v případě, že využíváte služební vozidlo. Tady rozhoduje především interní nastavení mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Při stanovení pravidel pro zacházení se služebním autem se rozlišuje:

  • řidič z povolání = sjednaným výkonem práce je řízení vozidla,

  • řidič-referent = zaměstnanec využívá auto v přímé souvislosti s výkonem práce, v rámci zaměstnaneckých benefitů ho někdy může využívat rovněž pro soukromé účely.

V rámci dohody o využívání služebního automobilu by měly být stanoveny podmínky využití vozidla – odpovědnost, údržba, parkování, zabezpečení atd. Stejně jako možnost, zda zaměstnanec smí či nesmí vůz používat pro soukromé účely.

Odpovědnost za škodu při užívání služebního auta

Při využívání vozidla k služebním i soukromým účelům nese zaměstnanec odpovědnost za způsobenou škodu. Jestliže k nehodě došlo při výkonu práce, postupuje se podle zákoníku práce, v druhém případě podle občanského zákoníku. Každopádně by vozidlo mělo mít kromě povinného ručení sjednané i havarijní pojištění.

Druhy škod způsobené na vozidle pro služební účely:

  • Škoda způsobená z nedbalosti – zaměstnanec způsobí dopravní nehodu např. porušením dopravních předpisů. Náhrada škody zaměstnavateli nesmí podle zákoníku práce přesáhnout částku 4,5násobku platu zaměstnance. Jestliže je k vozu sjednané havarijní pojištění, počítá se náhrada škody ze spoluúčasti.

  • Škoda způsobená úmyslně, v opilosti nebo pod vlivem návykových látek – není stanoven horní limit, zaměstnanec musí uhradit skutečnou škodu, u úmyslné škody dokonce ušlý zisk.

  • Nesplnění povinnosti k odvrácení škody – např. neupozornění na špatný technický stav vozidla, pak je výše náhrady omezena trojnásobkem průměrného měsíčního platu zaměstnance.

  • Škoda způsobená na vozidle pro soukromé účely – zaměstnanec musí zaměstnavateli uhradit skutečnou škodu i případný ušlý zisk, jestliže neprokáže, že škoda vznikla vlivem nepřekonatelné překážky (např. poškození vozu vandalem, ačkoliv stál vůz na smluveném místě).

Dojde-li ke škodě na služebním voze, vždy přivolejte policii. A to i tehdy, když nebyla překročena hmotná škoda 100 tisíc korun. U nehody služebního vozu totiž došlo k poškození majetku třetí osoby – zaměstnavatele, a tím pádem jste povinni volat policii. U pokut platí, že jdou téměř výhradně za jejich viníkem.

Pokud jezdíte služebním vozem a chcete mít trochu klidnější spaní, můžete si sjednat pojištění odpovědnosti z výkonu povolání (lidově nazýváno jako pojistka proti blbosti). Pojistná ochrana se však různí a často obsahuje také celou řadu výluk.

Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Lucie Žulavská
Lucie Žulavská

Lucie Žulavská je právničkou České asociace pojišťoven. Zabývá se neživotním pojištěním, především pojištěním motorových vozidel. Podílí se také na evropské revizi směrnice o pojištění motorových vozidel. V minulosti působila v holdingu Vienna Insurance Group.

Robin Švaříček
Robin Švaříček

Robin Švaříček stojí od roku 2019 v čele carsharingové platformy HoppyGo, přes níž mohou lidé pronajímat své auto v době, kdy ho nevyužívají. Během čtyř let se do služby zaregistrovalo přes 100 tisíc lidí a vybírat mohou z více než 2 300 vozů. Letos se HoppyGo rozšířilo také do Polska a na Slovensko.

Další epizody

Nepodceňto - Jak na prodej či koupi nemovitosti
Jak na prodej či koupi nemovitosti

Koupě či prodej nemovitosti představuje transakci za miliony korun, přesto ji někteří lidé podceňují. Je lepší zařídit si vše sám, nebo se spolehnout na realitní kancelář? Na co si dát pozor a jak ověřit technický stav nemovitosti? To a mnoho dalšího vysvětlují v podcastu Tomáš Štěpnička, ředitel pobočkové sítě M&M reality, a Pavel Štáf, zakladatel společnosti Bytecheck.

Nepodceňto - Jaký vliv mají návykové látky na řízení?
Jaký vliv mají návykové látky na řízení?

Alkohol za volantem patří k velmi častým příčinám dopravních nehod, ačkoliv v ČR platí nulová tolerance. Jak probíhá testování na alkohol a drogy nebo za jak dlouho odbouráte jedno pivo? Na tyto a další otázky odpovídá v podcastu plukovník Jiří Zlý, ředitel dopravní policie, a Ivan Douda, psycholog a odborník na pomoc závislým.

Nepodceňto - Co všechno kryje pojistka na blbost?
Co všechno kryje pojistka na blbost?

Pojištění odpovědnosti vám kryje záda v situacích, kdy způsobíte škodu někomu jinému – třeba vytopíte sousedy nebo srazíte jiného lyžaře na sjezdovce. Proč se pojištění odpovědnosti vyplatí a jak přesně funguje, vysvětlují v podcastu Jan Kalousek, produktový manažer pojišťovny Direct, a Tomáš Beck, obchodní ředitel společnosti Vindicia.

Nepodceňto - Základy internetové bezpečnosti
Základy internetové bezpečnosti

Zvolit si silné heslo, neklikat na podezřelé odkazy, nainstalovat si antivirový program… Co dalšího můžete udělat pro bezpečnost na internetu? O tom, co aktuálně ohrožuje uživatele internetu, si povídali Marek Růžička, ředitel BankID, a Karol Suchánek, expert na kybernetickou bezpečnost.

Nepodceňto - Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?
Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?

V autoškole řidič odjezdí jen kolem 500 km, což ho zdaleka nepřipraví na všechny dopravní situace. Jak mohou začátečníci nabrat další zkušenosti za volantem a jaké auto by si měli pořídit? Nejen na tyto otázky odpovídají v podcastu Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR, a Robin Valeš, youtuber z kanálu Bez Komprese.

Nepodceňto - První pomoc při riskantních autonehodách
První pomoc při riskantních autonehodách

V určitých dopravních situacích je poskytnutí první pomoci náročnější – například u hromadné nehody na dálnici nebo nehody v tunelu. Jak se v těchto případech zachovat, probírali v podcastu Jana Poštová, mluvčí a operátorka pražské záchranné služby, major Josef Jeřábek z Pohotovostní motorizované jednotky Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy a plukovník Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

Nájem nebo hypotéka. Co se dnes vyplatí?

Ceny nemovitostí a úrokové sazby hypoték vzrostly na rekordní úroveň. Vyplatí se jít do nájmu a čekat na zlevnění, nebo si vlastní bydlení pořídit i za současných podmínek? To v podcastu rozebírají hosté David Eim, místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance, a Daniel Bacík, zástupce Asociace nájemního bydlení a obchodní ředitel společnosti Czech Home Capital.

Nepodceňto - Jak se připravit na cestu s obytňákem
Jak se připravit na cestu s obytňákem

Dovolená v obytňáku nebo karavanu zažívá v posledních letech boom. Představa o svobodném a levném cestování na čtyřech kolech však někdy narazí na realitu. Jak probíhá cestování obytným vozem v praxi probírali v podcastu Lukáš Janoušek, šéf společnosti Campiri, a Jan Pacovský, spoluzakladatel podcastu Studio Karavan a autor blogu Vanisti.cz.