Vlak i tramvaj mají v dopravě výsadní postavení – jezdí po kolejích, a tak nemají kam uhnout a jejich brzdná dráha je podstatně delší. Stejně tak autobus nebo trolejbus mají zákonem daná zvláštní práva, a proto je dobré vědět, jak se v jejich blízkosti správně chovat. Zjistěte, jaké dopravní předpisy byste měli dodržovat při setkání s jiným vozidlem a co si počít v krizových situacích, třeba když zůstanete uvězněni na kolejích.
Má tramvaj vždy přednost a musíme ji pustit? Přestože si to mnoho řidičů myslí, není to tak. Tramvaj má oproti vozidlům zvláštní práva kvůli omezené manévrovatelnosti, ale nemá absolutní přednost.
Křižovatky se světelnou signalizací: Tramvaj se řídí zvláštními světelnými signály (ve tvaru světelných koleček). Pokud dostane tramvaj pokyn k jízdě, auta budou mít červenou. Světelné signály platí i pro ostatní vozidla MHD, která mají právo použít vyhrazený jízdní pruh. Proto se nevylekejte, když po tramvajovém pásu pojede autobus.
Křižovatky bez světelné signalizace (nebo v případě nefunkční světelné signalizace): Tramvaj se řídí stejnými pravidly a dopravním značením jako ostatní vozidla.
Existuje jedno pravidlo, kdy má tramvaj vždy přednost, a to při souběžné jízdě. Bohužel v tom řidiči často chybují a nesledují zpětná zrcátka.
Souběžně jedoucí tramvaj, která odbočuje vpravo nebo vlevo přes váš jízdní pruh, má vždy přednost. Jednoduše řečeno – pokud jedete podél tramvaje a ona vám kříží jízdní pruh, má vždy přednost, ať jede uprostřed vozovky nebo po pravém okraji vozovky.
Souběžně jedoucí tramvaj má přednost také v případě, že vy se chystáte odbočit přes její trasu nebo vjet na tramvajový pás tam, kde je to dovoleno. Opět tedy platí, že jakmile jedete podél tramvaje a křížíte jí cestu, má vždy přednost – při odbočování vlevo pak pouštíte tramvaje v obou směrech.
Naopak tramvaj dává přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo, jestliže dopravní značka neuvádí jinak. Stejně tak, když odbočuje z hlavní silnice na vedlejší, tak dává přednost vozidlům jedoucím po hlavní silnici.
Smí řidič vjet na koleje? Pouze v určitých situacích, ale nikdy nesmí ohrozit ani omezit tramvaj. Na tramvajový pás v úrovní vozovky můžete vjet v podélném směru jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci nebo v případech, kdy není mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dost místa.
Pokud vedou koleje přímo ve vozovce a vy po nich musíte jet vozidlem, není to problém, ale nesmíte omezit ani ohrozit tramvaj v jízdě. Tramvajový pás zvýšený nad okraj vozovky však můžete přejet jen příčně ve vyhrazeném místě a opět platí, že nesmíte ohrozit ani omezit tramvaj.
Tramvaj, která stojí na zastávce, můžete objet zprava kolem nástupního ostrůvku. Tramvaj se objíždí vždy zprava, pokud objíždění tramvaje zleva nepovoluje dopravní značka „Objíždění tramvaje“.
U zastávky bez nástupního ostrůvku nesmíte tramvaj objíždět, ale musíte za ní vždy zastavit. V jízdě smíte pokračovat až poté, co nebudete ohrožovat cestující, kteří vystupují nebo nastupují.
Jede tramvaj po zvýšeném pásu a vy ji zprava míjíte vyšší rychlostí? V tom případě se nejedná o předjíždění.
Jinak platí, že tramvaj předjet můžete. Myslete však na to, že tramvaj nemá kam uhnout. Nechte si dostatek místa i času pro předjetí i zařazení zpět do jízdního pruhu, ať nemusíte prudce šlápnout na brzdu těsně před tramvají. Jelikož má delší brzdnou dráhu, mohla by vám skončit v kufru.
Tramvaj má přednost i na přechodu pro chodce. Na přechodu řízeném světelnou signalizací můžou chodci komunikaci bezpečně přejít na zelenou.
Nejste si jistí, jak se vedle tramvaje chovat? Pak raději přibrzděte a nechte tramvaj projet. Je to lepší než dopravní nehoda a pomačkané plechy. Nanejvýš vás řidič tramvaje cinkáním upozorní, že máte jet.
I pro ostatní vozidla MHD, jako jsou autobusy a trolejbusy, platí zvláštní pravidla. Bohužel je spoustu řidičů ignoruje, a tak každé ráno při dopravní špičce vznikají nervy drásající situace – pražští řidiči by mohli vyprávět. Jak se tedy vůči autobusům a trolejbusům chovat správně, abyste je neblokovali a umožnili jim bezpečnou jízdu?
Nejčastějším nešvarem řidičů je neumožnění vyjetí vozům MHD ze zastávky. Ze zákona ale musíte umožnit vyjetí ze zastávky nebo zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy či dokonce zastavením vozidla. Pokud tuto povinnost porušíte, jedná se o přestupek nedání přednosti v jízdě, a to může znamenat pokutu 2.500 Kč na místě, 5.000 Kč ve správním řízení a ještě 4 body.
Výjimku tvoří situace, kdy se auto nachází na úrovni autobusu. Řidič vozu MHD si také při vyjíždění ze zastávky musí dávat pozor, aby nikoho neohrozil – na výjezd ze zastávky upozorňuje blinkrem.
Vůz MHD stojící na zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště nesmíte objíždět. Vždy musíte zastavit a počkat na bezpečné vystoupení a nastoupení cestujících.
Pro vozidla MHD je často vyhrazený jízdní pruh, a i tady mají jednoznačně přednost. Pokud přejíždí řidič MHD z vyhrazeného jízdního pruhu do vašeho jízdního pruhu, musíte mu umožnit zařazení, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Stejně tak dáváte MHD ve vyhrazeném pruhu přednost, když odbočujete vlevo.
Hodí se také připomenout, že ve vyhrazeném pruhu se smí pohybovat pouze ta vozidla, pro něž je určen. Ano, i když jsou kolony.
Co se stane s autem, když se potká s kolosem, který váží stovky tun a nemá kam uhnout? Výsledek je celkem jasný, přesto mnoho řidičů riskuje a vjíždí na koleje v době, kdy tam nemají co dělat. V roce 2020 došlo k 146 střetům na železničních přejezdech, při nichž zahynulo 39 osob.
Železniční přejezdy jsou opatřeny výstražnými kříži, světelnou signalizací a závorami, které upravují pohyb vozidel přes koleje.
Zákon udává, že před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. To platí i pro železniční přejezdy, u nichž svítí přerušované bílé světlo!
Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smíte jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Jedná se o nejvýše povolenou rychlost – pokud nevidíte na dostatečnou vzdálenost přijíždějící vlak, musíte zastavit na místě s náležitým rozhledem. Přejezdy označené pouze výstražnými kříži pak vlaky přejíždí s houkáním, proto ztlumte rádio a poslouchejte přijíždějící vlak. Jestliže vám ve výhledu brání stromy, keře, stavby nebo vedou koleje do zatáčky, buďte obzvlášť opatrní.
Když svítí přerušované bílé světlo, smíte 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Opět však platí, že byste se měli zrakem i sluchem přesvědčit, zda nepřijíždí vlak. A pozor – toto pravidlo mluví o svítícím přerušovaném světle. Jestliže je přejezd vybaven světelnou signalizací, ale ta není v provozu, musíte se na něm chovat, jakoby tam nebyla.
Přerušovaná červená světla: Pokud světla na přejezdu červeně blikají, nikdy na něj nevjíždějte. A to ani v případě, kdy jsou zvednuté závory. Ty se totiž mohou zavřít až později nebo mohou mít závadu. Červená světla jsou vždy nadřazená závorám.
Zvuková výstraha: Výstraha se dává přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Závory: Na železniční přejezd nesmíte vjet, když se sklápějí, jsou sklopeny nebo se zdvihají závory. Obzvlášť poslední případ řidiči často porušují – na přejezd opravdu nesmíte vjet ani při zvedání závory, protože vzápětí může jet další vlak, závory opět spadnou a vy zůstanete uvězněni na kolejích.
Vidíte nebo slyšíte přijíždějící vlak? Je slyšet jeho houkání nebo pískání? Pak nesmíte vjíždět na přejezd. To neplatí pouze v případě, když svítí přerušované bílé světlo.
Výjimečně dává znamení k zastavení zaměstnanec dráhy, a to kroužením červeným nebo žlutým praporkem, za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem.
Nedovolená jízda přes železniční přejezd patří k nejzávažnějším přestupkům. Jestliže vjedete na přejezd v zakázaných případech, můžete dostat pokutu 2 500–5 000 Kč, zákaz řízení na 1 až 6 měsíců plus ještě 7 bodů v rámci bodového systému. A hlavně – riskujete svůj život.
Pokud přece jen uvíznete na železničním přechodu, jediným správným řešením je prorazit závory.
Já bych doporučil co nejdříve šlápnout na plyn a pokusit se z toho přejezdu ujet i za cenu zlomení závory. Objevují se rady, že má spolujezdec jít a zvednout závoru, čímž byste se vyhnuli poškození zařízení. Ale musíte si uvědomit, že jakmile se sklopí závory, už za 6 sekund může přijet vlak.
Menší auta se dostanou pod závory – jakmile se rozjedete, nadzvihnou se. Když je auto vyšší, závory se nenadzvihnou, přesto neváhejte a prolomte je. Nemusíte se bát, že to nepůjde nebo vám prorazí přední sklo – závory jsou na prolomení uzpůsobené. Pomalu do závory najeďte a nezastavujte. Zachráníte tak nejen svůj život, ale zabráníte také vykolejení vlaku.
Porouchalo se vám auto a vy nemůžete odjet z železničního přejezdu? Ihned volejte na číslo 112 a nahlaste přejezd, který blokujete. Každý železniční přejezd má své číslo – označení ve tvaru PXXXX najdete na rubové straně výstražného kříže nebo světelného zařízení. Policie tak hned bude vědět, kde je nutné odvrátit možnou dopravní nehodu a vlaky včas zastavit. Stejným způsobem nahlasíte nefunkční signalizaci nebo zázvory.
Co se ještě hodí vědět, když přejíždíte koleje nebo se blížíte k železničnímu přejezdu?
Vozidla se před železničním přejezdem řadí v pořadí, ve kterém přijela. Ani motocyklisté ani cyklisté nesmí předjíždět ostatní vozidla.
Přes železniční přejezd se přejíždí jen v jednom pruhu, pokud nejde o souběžnou jízdu nebo o jízdu v obci na komunikaci s více pruhy.
Auta nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu ani ve vzdálenosti menší než 15 metrů před ním a za ním.
Řidiči se nesmí otáčet a couvat na železničním přejezdu ani v jeho těsné blízkosti.
Při zastavení auta před přejezdem nesmí řidič použít ani potkávací světla, jestliže by jimi oslňoval řidiče v protisměru.
Právě oslnění protijedoucím vozem nebo sluncem může způsobit, že zřetelně neuvidíte, jaká barva světel na přejezdu bliká. Když na světla nevidíte, raději zastavte a před přejezdem se důkladně rozhlédněte.
Jan Kučera spojil svou kariéru se železnicí. Od roku 2016 působí jako generální inspektor Drážní inspekce. V předchozích letech zastával na stejném úřadu pozici náměstka, vedoucího kanceláře nebo tiskového mluvčího.