Válečný konflikt na Ukrajině nutí miliony lidí narychlo opouštět své domovy. Ti, kteří mají to štěstí, prchají ke svým západním sousedům osobními automobily. Často ale nemají sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzn. povinné ručení) a nevlastní tudíž ani tzv. zelenou kartu, která jeho zaplacení dokládá. Pokud způsobili nehodu, byl to ještě donedávna zcela zásadní problém.
Na aktuální situaci naštěstí nedávno zareagovala Česká kancelář pojistitelů (dále jen ČKP), která od prvního března letošního roku udělila ukrajinským autům výjimku. Na základě té budou případné škody způsobené těmito vozidly na území ČR během následujících dvou měsíců hrazené z garančního fondu. To samozřejmě bez jakéhokoliv dopadu na ukrajinské motoristy. Ti tak mohou bez obav své vozidlo v ČR i nadále využívat.
Ze zmíněného garančního fondu, do kterého přispívají všichni majitelé aut, kteří u nás nemají sjednané povinné ručení, se následně budou po dobu dvou měsíců hradit také případné odtahy ukrajinských vozidel při poruše či nehodě. Podobná pravidla nastavili též naši slovenští sousedé, kde opatření k hrazení škod ze strany garančního fondu platí po dobu jednoho měsíce. V Polsku pak dostávají ukrajinští motoristé zelenou kartu na měsíc zdarma.
ČKP výjimku odůvodňuje tím, že Ukrajinci prchající před válkou ve své rodné zemi, mají často mnohem závažnější problémy a řeší důležitější věci než právě zařizování povinného ručení. Dvouměsíční výjimka tak ukrajinským motoristům zajistí možnost provozování vozidla bez obav z případných pokut, a zároveň jim umožní najít stabilní řešení v oblasti pojištění jejich automobilu na území České republiky i do budoucna.
Situace na Ukrajině a nedávná pandemie nového typu koronaviru se zcela zásadním způsobem dotkne také tuzemských domácností. Po zdražení pohonných hmot a energií přijdou na řadu též potraviny i služby. Zdražování se podle ekonomických expertů a finančních odborníků bohužel nevyhne ani zmíněnému povinnému ručení.
Důvodem je nejen rostoucí inflace a současná krize na světových trzích, ale také zdražující se materiál, používaný k opravám nabouraných automobilů. Když k výše uvedenému připočítáte i vyšší částky, které pojišťovny v případě škodné události v posledních měsících vyplácejí, bude potřeba počítat s nárůstem cen povinného ručení zhruba o pět až sedm procent.