Silnice v přírodě

Příspěvek do garančního fondu je dražší než povinné ručení

4. 2. 2019
|
Délka čtení: 4 min.

Neplatit povinné ručení se rozhodně nevyplácí. Kromě toho, že v případě zavinění nehody zaplatíte způsobenou škodu do posledního halíře, smlsne si na vás i Česká kancelář pojistitelů. Zaplatit budete muset příspěvek do garančního fondu za každý den bez platného pojištění.

Odhaduje se, že se na českých silnicích pohybuje zhruba 130 tisíc nepojištěných vozidel. Na mysli samozřejmě máme zákonné povinné ručení. Většina motoristů o tom, že porušuje zákon, ví velmi dobře a činí tak úmyslně. Mezi nejčastější důvody patří hlášky typu “je to příliš drahé”, “nepotřebuji to”, “jezdím opatrně”, “nikdy nebourám”, “jezdím jen občas” apod.

Žádnou z těchto výmluv nelze akceptovat. Nemáte-li na zaplacení zákonného pojištění, nejezděte autem vůbec, ale využívejte městskou dopravou nebo jezděte na kole. Ve výsledku ignorací povinného ručení totiž způsobíte škodu jenom sami sobě. Zavinítel-li škodu, zaplatíte jí ze svého, a to vás vyjde několikanásobně dráž než jakékoliv povinné ručení.

Občas může jít také k nedorozumění či administrativnímu pochybení ze strany pojišťovny. Motorista pak jezdí s vědomím, že je řádně pojištěný. Že tomu tak není, se dozví pozdě často až po zavinění nehody. Vyplatí se alespoň jednou ročně zkontrolovat zelenou kartu a její platnost ideálně dva měsíce před datem výročí, abyste v případě lepší nabídky stihli změnit pojistitele.

Povinnost platit garanční příspěvek platí od ledna 2018

Možná jste si loni nevšimli, že se do hry vrátil příspěvek nepojištěných do garančního fondu spravovaného ČKP. Nevíte, o co se jedná? Garanční fond je fond, do něhož primárně přispívají pojišťovny částkou ve výši 3 % z celkově uhrazeného pojistného za každý rok.

Z fondu jsou hrazeny škody způsobené právě nepojištěnými vozidly. Poškozený své peníze dostane z fondu, fond je soudní cestou dostane z nepojištěného motoristy. Jako “bonus” musí nepojištěný motorista zaplatit mastnou pokut za všechny dny, kdy nebyl vůz pojištěný. To je garanční příspěvek.

ČKP pravidelně kontroluje seznam registrovaných aut a sjednaných pojistných smluv. V případě, že objeví vůz bez uzavřeného pojištění, okamžitě odesílá výzvu k zaplacení poplatku. Ten se pohybuje od 4 do 93 korun za každý den nepojištění. U menšího osobního auta se výše příspěvku pohybuje okolo 3 500 korun za 100 dní bez pojištění. Platit povinné ručení je rozhodně jistější, bezpečnější a hlavně levnější.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?