funkčnost airbagu

Jak fungují airbagy

Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.

‌Airbagy v autě

Airbag je vzduchový vak, který podstatně snižuje pravděpodobnost úmrtí a vážných zranění při dopravní nehodě.

Airbag se skládá ze tří částí.

  • Řídící jednotka a senzory nárazu: Senzory ve vozidle detekují moment a sílu nárazu při nehodě. Řídící modul vyhodnotí data ze všech senzorů a rozhodne, které airbagy nafouknout.

  • Vyvíječ plynu: Elektrický signál z řídící jednotky spustí chemickou reakci. Dojde k malému výbuchu, při němž vznikne dusík, který airbag nafoukne.

  • Vzduchový vak: Obvykle se jedná o nylonový vak sbalený v různých částech vozidla – např. ve volantu či pod palubní deskou.

Nafouknutí airbagu trvá asi 50 milisekund. Pro porovnání – mrknutí oka trvá 200 milisekund. Airbag se velmi rychle také vyfoukne. Jakmile dojde ke kontaktu s tělem, dochází k poklesu tlaku ve vaku, aby airbag tělo pružně zachytil.

Typy airbagů v autě

  • Přední (čelní) airbagy chrání při čelním nárazu. U řidiče vystřelí z volantu, u spolujezdce z horní části palubní desky.

  • Boční airbagy se aktivují při bočním nárazu. Bývají instalovány ve sloupcích u předních a zadních sedaček, případně přímo v sedadlech. Chrání především hrudník a pánev.

  • Hlavové airbagy bývají umístěny pod polstrováním stropu. Při bočním nárazu se rozvinou jako „záclona“ a chrání hlavu a trup. Na rozdíl od jiných airbagů zůstává hlavový airbag nafouknutý několik sekund pro případ, že se auto kutálí přes střechu. Mimo jiné brání tomu, aby se cestující dostal mimo vozidlo, když dojde k rozbití bočních okének.

  • Kolenní airbagy mírní dopady nárazu dolních končetin do palubní desky. Instalují se především na pozici řidiče, a to pod volantem nebo do středové konzole. V některých vozech je najdete i u sedadla spolujezdce.

  • Centrální (středové) airbagy brání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce při nehodě. Bývají zabudovány do sedadla řidiče a vytvoří clonu mezi cestujícími na předních sedadlech.

V dnešní době patří k základní výbavě vozidel přední, boční a hlavové airbagy, a to i u levnějších automobilek. Některé značky a modely nabízí zvýšenou ochranu (např. kolenní airbagy) jako nadstandardní výbavu.

Neustále se vyvíjí a testují nové airbagy. Kromě vývoje dalších typů „polštářů“ (airbag pro chodce nebo v bezpečnostních pásech) se automobilky soustředí také na testování v extrémních podmínkách. Tím simulují stárnutí airbagů v různém klimatu.

Věděli jste že

Inovace automobilek se týkají také ochrany sluchu. Při vystřelení airbagu totiž dojde k hlasitému výbuchu, který může způsobit dočasnou nebo trvalou ztrátu sluchu. Například Mercedes vyvinul technologii Pre-Safe Sound. Audiosystém vozu před potenciální nehodou přehraje ve voze hlasitý šum. To v uchu spouští reflex, který ho připraví na velmi hlasité zvuky, a tím chrání sluch cestujících při vystřelení airbagu.

Airbagy v číslech

  • Airbag si nechal patentovat vynálezce John W. Hetrick v roce 1953.

  • Senzor pro detekci nárazu vynalezl Allen Breed v roce 1967.

  • Od 70. let se airbagy používaly v luxusních amerických vozech jako náhrada bezpečnostních pásů.

  • Od 80. let se airbagy začaly instalovat do vozů Mercedes, a to jako doplněk bezpečnostních pásů.

  • Podle agentury NHTSA přední airbagy zachrání život kolem 2 800 osob ročně v USA.

  • NHTSA uvádí, že kombinace pásů a airbagů snižuje riziko úmrtí při čelním nárazu o 61 %.


Havarijní pojištění se vyplatí všem

I ti nejzdatnější řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Sjednejte si havarijní pojištění dříve, než bude pozdě. Naši specialisté vám pomohou s výběrem i sjednáním.

Může vás airbag zranit?

Airbagy jsou navrženy tak, aby chránily posádku vozu před vážnými úrazy a smrtí. Obvykle vystřelí při rychlostech vyšších než 20 km/h, v nižších rychlostech by cestující zbytečně pohmoždily. Aby airbagy správně fungovaly, musíte být připoutaní.

Policie ČR uvádí: „Airbag je doplňkový bezpečnostní systém, který je v okamžiku aktivace vystřelen rychlostí kolem 300 km/h. Pokud nejste připoutaní, nečeká vás nafouknutý airbag, nýbrž „letící střela“, která má na tělo devastující účinek. S vysokou pravděpodobností vás zraní, v horším případě i zabije.“

Moderní airbagy bývají adaptabilní. Nafukování tak přizpůsobí intenzitě nárazu a někdy i tomu, zda je cestující připoután nebo ne. Podle odhadů agentury NHTSA došlo v USA mezi lety 1990–2008 k 290 úmrtím v souvislosti s vystřelením airbagu při nehodě v nízké rychlosti. Z toho však 90 % úmrtí vzniklo ve vozech vyrobených před rokem 1998 a v 80 % případů se jednalo o nepřipoutané řidiče.

Zásady pro bezpečné používání airbagu

  • Vždy se připoutejte bezpečnostními pásy.

  • Deaktivujte airbag u spolujezdce, pokud na předním sedadle převážíte dítě v protisměrné autosedačce.

  • Nastavte si správně sedadlo a volant. Vzdálenost mezi řidičem a středem volantu by měla být minimálně 25 cm, aby se airbag mohl správně nafouknout.

  • Používejte potahy, které jsou kompatibilní s airbagy v sedadlech.

  • Správně držte volant – v poloze tři čtvrtě na tři. Tak nepřekrýváte airbag ve volantu a předcházíte zranění rukou a hlavy při jeho vystřelení.

  • Jako spolujezdec si nedávejte nohy na palubní desku. Vystřelený airbag může přerazit stehenní kosti, vykloubit kyčle a kolena vymrštit do hlavy.

Kontrolka airbagu

Svítící kontrolka airbagu nejčastěji značí přerušení obvodu. K tomu může dojít například při luxování, když omylem rozpojíte zástrčku pod předními sedadly. Takovou chybu můžete odhalit a opravit sami, stačí se podívat pod sedačku a kontakty znovu spojit.

Kontrolka airbagu však může svítit i kvůli poškození nárazových senzorů. V takových případech se neobejdete bez diagnostiky v servisu. Jestliže kupujete ojetinu a svítí kontrolka airbagu, může to značit, že je auto bourané nebo že airbagy v autě vůbec nejsou.

kontrolka-airbagu
Upozornění

Pravidelný servis airbagů není nutný

Pokud to výrobce nepředepisuje, není třeba airbagy nechat kontrolovat v servisu. Obvykle jejich životnost přesahuje životnost celého vozu. Do servisu tak musíte zamířit jen v případě, že svítí kontrolka airbagu. Samozřejmě po nehodě a aktivaci airbagů se musí airbagy okamžitě vyměnit. Stejně tak je potřeba ověřit správnou funkčnost senzorů.

Airbag na motorku

Na rozdíl od automobilů se u motorek setkáte s airbagy jen výjimečně. Jako první motorka na světě dostala airbag Honda Gold Wing v roce 2006. Od té doby se airbag na motorku nerozšířil do dalších modelů.

Airbag na motorku se vystřelí při čelním nárazu a nafoukne se mezi řídítky. Při nárazu je jezdec vymrštěn směrem vpřed, airbag ho zachytí a pohltí jeho kinetickou energii. Airbag se aktivuje pouze při čelním nárazu, při pádu na bok nedokáže motorkáře chránit. Ze statistik Hondy ovšem vychází, že vážná zranění a smrt motorkářů bývají v 68 % případů způsobeny při čelním nárazu.

Airbagová vesta na motorku 

Na jakékoliv motorce zvýší jezdec svoji bezpečnost pomocí airbagové vesty. Existují dva základní typy.

  • Airbagová vesta s „trhačkou“: Vesta se obléká přes oblečení a pomocí popruhu se připne k rámu motorky. Jakmile jezdec spadne, vytrhne se pojistka a vesta se nafoukne.

  • Elektronický airbag: Bývá zabudovaný přímo v motorkářských bundách a kombinézách, případně ve vestě, která se obléká pod bundu. Není spojený s motorkou popruhem, aktivuje se automaticky, když senzory detekují pád.

Nejvyspělejší airbagové vesty na motorku se nafouknou během 45 milisekund a zpevní trup motorkáře ještě předtím, než dopadne na vozovku nebo narazí do překážky. Chrání hlavně žebra, klíční kosti, břicho a záda.


Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?