Nehoda

Jak drogy ovlivňují schopnost řídit auto? A co na to pojišťovny?

S drogami se to má podobně jako s alkoholem, pokud jste brali, neměli byste sedat za volant. Když totiž způsobíte nehodu a prokáže se, že jste pod vlivem, pojišťovna se od vás může odvrátit. Škoda půjde za vámi, a ještě dostanete pokutu od policie. Jak je to tedy s pojištěním? A jak drogy ovlivňují vaši schopnost řídit auto?

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je Česká republika na druhé příčce ve spotřebě drog na počet obyvatel, a to hned po Spojených státech. V případě marihuany jsme dokonce na první příčce, v konzumaci extáze na druhém. Dílem i proto, že společnost je – zejména k marihuaně – shovívavější. Bohužel to s sebou nese i rizika. Na rozdíl od alkoholu totiž marihuana v těle přetrvává déle. Podle toxikologa Jaroslava Zikmunda může jedna cigareta trávy v těle dokonce zůstat až deset dnů.

Česká společnost možná sice toleruje občasné „hulení“, ale nikoli za volantem. U mladých řidičů do 25 let jsou totiž alkohol a drogy za volantem zodpovědné za každou pátou oběť tragických nehod. Specialisté se proto shodují, že drogy za volantem je třeba tvrdě postihovat. Podobný postoj k tomu zaujímají i pojišťovny.

Platit bude zdrogovaný řidič

Marie Petrovová z Allianz pojišťovny uvádí, že drogy – podobně jako alkohol – jsou v pojistných podmínkách uvedeny ve výlukách. Znamená to, že pokud někdo požil omamnou látku a způsobil nehodu, pojišťovna sice uhradí škodu poškozeném, ale má právo po pojištěném požadovat náhradu vzniklé škody.

Podobný postoj zaujímá i pojišťovna UNIQA. „Pokud řidič auta požil alkohol či drogy, jde o důvod pro odmítnutí pojistného plnění v souladu s pojistnými podmínkami, kde je tato výluka obsažena. Zde je ale namístě poznamenat, že požití musí být prokázané, tedy zejména ze Záznamu o nehodě od Policie ČR. Bohužel velkou část nehod, kde se stane jen menší majetková škoda, policie nešetří a nebývá na místo přivolána. Nicméně zdá-li se jinému účastníkovi nehody z chování patrné, že řidič, jenž naboural, vykazuje známky vlivu návykových látek, vždy doporučujeme policii na místo přivolat a jeho stav ověřit,“ dodává Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA.

Také z pojišťovny Direct zaznívá, že poškozenému sice škodu zaplatí, ale pokud se potvrdí, že byl viník zdrogovaný, bude po něm peníze vymáhat zpět. „Také u havarijního pojištění při zjištění alkoholu nebo drog řidič peníze nedostane. Řidičům nepomůže ani to, že policistům zkoušku na alkohol nebo drogy odmítnou. Odmítnutí totiž automaticky znamená to samé, jako by se u nich alkohol nebo drogy potvrdily. Kromě alkoholu a drog je určitě potřeba si dát pozor také na některé léky,“ uvádí Nela Maťašeje, tisková mluvčí Directu.

Tolerance drog za volantem je nízká

Otázkou je pak samotná koncentrace omamných látek v krvi. Tím se nedávno (loni na podzim) zabýval i Nejvyšší soud, který ve svém stanovisku určil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti psychiatrického zkoumání stupně ovlivnění (jako to bylo doposud). Podle vyjádření soudu je k řízení auta nezpůsobilý například člověk, u něhož se v krevním séru prokáže 10 nanogramů THC (účinná látka konopí) nebo 75 nanogramů kokainu.

Závěr o vině řidiče tak lze nově učinit jen na základě pokladu zjištěné koncentrace návykových látek v toxikologické expertize. Psychiatrický posudek není nutný – požadován je pouze ve specifických situacích, například když se řidič nechová standardně nebo má posloužit k ochrannému léčení.

LátkaKoncentrace (nanogramy/mililitry)

Delta-9-tetrahydrokanabinol (9-THC)


10 ng/ml


Methamfetamin


150 ng/ml


Amfetamin


150 ng/ml


3,4-Methylendioxymethamfetamin (MDMA)


150 ng/ml


3,4-Methylendioxyamfetamin (MDA)


150 ng/ml


Kokain


75 ng/ml


Morfin

200 ng/ml


Zdroj: Nejvyšší soud


Autonehoda dvou mužů

Jak drogy ovlivňují řidiče?

Proč jsou limity pro drogy tak – na první pohled – přísné? Protože řidič se pod vlivem omamných látek chová jinak než střízlivý člověk. Tak například: jede rychleji, méně se soustředí, ztrácí odhad, více riskuje, má zpomalenější reakce, takže včas nebrzdí. Platí ale, že každá návyková látka působí trochu jinak, některá povzbuzuje, jiná může utlumovat.

Marihuana

Asi nejpopulárnější droga v České republice. Aktivní látkou je THC. Způsobuje euforické stavy, ulevuje od bolesti. Jenže současně způsobuje snížení zájmu o okolí, neklid a únavu. Její užití může vést i ke zkreslenému vnímání času a prostoru a ke zhoršené koordinaci pohybů. Tedy nic pro řidiče.

THC se v těle odbourává i několik dnů. Testy z moči mohou látku prokázat třeba i po měsíci, testy z krve ještě po deseti nebo čtrnácti dnech. Záleží i na tom, jak často uživatel „trávu kouří“.

Tvrdé drogy

Samozřejmě, významněji pak schopnost řízení ovlivňují tvrdé drogy. Marihuana spíše uklidňuje, zpomaluje, pervitin, extáze nebo amfetamin povzbuzují, zvyšují ochotu řidiče riskovat. To se děje po požití drogy. Potom ale přichází únava, snížení pozornosti, ztráta orientace. Řidiči pod vlivem tvrdých drog mohou ztrácet schopnost odhadnout situaci na silnici, jsou roztěkaní, neklidní, podráždění až agresivní.

Na rozdíl od THC se ale drogy jako pervitin, extáze nebo amfetamin odbourávají z těla rychleji. Proces střízlivění je srovnatelný s alkoholem. Po jednom až třech dnech už by v krvi neměly být po drogách žádné stopy.

Muž se drží za hlavu po nehodě

Kolik zaplatí zdrogovaný řidič?

Nejvyšší soud se nezabýval jen koncentrací drog v těle, ale rovněž na konci roku 2020 stanovil nové tresty pro zdrogované řidiče. Řízení pod vlivem drog je trestný čin, za který je řidič odpovědný.

Za řízení pod vlivem návykové látky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta 2 500 až 20 tisíc korun. K tomu zákaz řízení až na 12 měsíců a ztráta trestných bodů. Pokud ale bude vše posuzováno jako trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky, řidiči hrozí pokuta až 50 tisíc korun, odnětí svobody až na 3 roky a zákaz řízení až na 10 let.

Na řidiče, který řídil pod vlivem a byl z toho usvědčen, se pak jiným pohledem dívají i pojišťovny. Kdo zhřešil, připlatí si za pojistku.Takový klient se u nás posune o deset stupňů níže na bonusové stupnici. Pokud měl maximální bonus, dostane se na nulu. Pokud neměl, dostane se do mínusu, což znamená, že si připlatí ještě víc,“ popisuje Nela Maťašeje praxi v Directu. Podobně k tomu přistupují i ostatní pojišťovny.

Pozor na léky za volantem

Nejde ale jen o drogy. Schopnost řídit může ovlivnit i užívání některých léků. Upozorňují na to jak pojišťovny, tak policejní statistik. „V poslední době se objevují případy, kdy dopravní nehodu způsobí řidič pod vlivem návykových látek – drog nebo léků,“ píše se na webu Policie ČR

Řízení motorového vozidla zahrnuje mnoho funkcí, vyžaduje pozornost a soustředění, schopnost vidění, motorickou koordinaci svalového a kosterního aparátu. Existují léčiva, která mají tlumivý účinek (sedativa, hypnotika, antihistaminika, antiparkinsonika, analgetika-opiody apod). Pokud řidič užívá podobné léky je dobré užívání léčiv konzultovat s lékařem nebo lékárníkem,“ uvádí Česká lékárnická komora.

Některá léčiva mohou také způsobit poruchy vidění, například ostrost obrazu, barevnost, zhoršení vidění v šeru, při prudkém slunci a podobně. Jsou také pilulky, které ovlivňují motoriku a nervové reakce. Omezit schopnost řízení pak mohou i na první pohled „neškodné“ léky, jako jsou například kapky do očí nebo nosní spreje používané při obyčejné rýmě. Vždy se proto vyplatí číst příbalový leták – a případně řízení auta odložit.

Jak vypadá test na drogy?

Při silniční kontrole se drogové testy provádějí méně často než testy na alkohol, už proto, že jsou nákladnější. Testy na drogy se dělají vždy dvakrát, poprvé na místě kontroly (jednorázový test ze slin). Pokud je tento test pozitivní, následuje lékařský test, který měří konkrétní koncentraci drogy. Pokud jste drogu vzali, je lepší udělat si před řízením samotest – například z moči nebo ze slin.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?