Silnice v přírodě

Bezpečné cestování: EU zavádí nová pravidla pro povinné ručení

28. 2. 2019
|
Délka čtení: 6 min.

Podle statistik EU na evropských silnicích každým rokem zemře více osob. Mezi častými oběťmi jsou bohužel také děti, chodci, cyklisté i starší lidé. EU se proto rozhodla novelizovat směrnici o povinném ručení a zajistit větší bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu.

Návrh na novou směrnici týkající se povinného ručení schválil Evropský parlament v polovině letošního února a předal ji Radě EU. Pokud bude směrnice v nové podobě schválena, čeká nás řada změn včetně navýšení pojistného plnění. Mezi navrhovateli je také česká europoslankyně Dita Charanzová, které se na problematiku bezpečné dopravy specializuje.

Nová směrnice EU má přinést nová pravidla. Patří mezi ně například garance spravedlivého odškodnění poškozených, stejné podmínky pojištění pro všechny občany EU a snížení počtu nepojištěných vozidel provozovaných na veřejných komunikacích.

EU chce méně mrtvých a méně nepojištěných aut

Silnice v Evropě patří k nejbezpečnějším na celém světě. Přesto zde každým rokem zemřou desítky tisíc lidí. Například v roce 2017 v Evropě při dopravních nehodách zahynulo více než 25 000 osob a dalších 135 000 osob bylo těžce zraněno. Jenom v České republice zemřelo ve stejný rok 502 lidí a 2 339 osob utrpělo vážná zranění. Loni počet mrtvých opět vzrostl a to na 565 osob.

Nejen v ČR, ale v celé EU představují poměrně velký problém nepojištěná vozidla. Dojde-li k nehodě, je náprava škoda daleko komplikovanější a poškozený se nedočká odpovídajícího odškodnění. Na území EU se údajně pohybují 2 a 3 % aut, která nejsou řádně pojištěna. Například Rumunsko uvádí 25 % nepojištěných aut jenom na svém území. EU plánuje zvýšit počet přeshraničních kontrol, jejich účelem bude právě kontrola povinného ručení pomocí rozpoznávání SPZ.

Garance vyplacení odškodnění a stejná minimální úroveň pojistného krytí

Známy jsou také případy, kdy oběti zůstaly bez krytí z důvodu krachu pojišťovny. Nově mají pravidla všem občanům EU zajistit, že v případě platební neschopnosti pojistitele zodpovědnost přejde na stát viníka, který nehodu způsobí a zaviní. Stát by měl vyplacení odškodného garantovat do 6 měsíců od vzniku nehody. Řešením je garanční fond takový, jako máme například v ČR.

V případě újmy na zdraví by měly oběti nárok na odškodnění ve výši přes 156 milionů korun bez ohledu na počet poškozených nebo přes 30 milionů korun pro každého poškozeného. Tuto částku si mohou členské země upravit, ale pouze směrem nahoru. Stejná pravidla a částky by se týkaly škod na majetku.

Českou republiku toto ustanovení prý nijak negativní neovlivní, protože už nyní máme nastavený minimální limit na částce 35 milionů korun. Hůře na tom budou země dále na východ (např. Rumunsko a Bulharsko), kde jsou aktuální limity cca o 20 % nižší. Je pravděpodobné, že zavedení nových limitů přinese výrazné zdražení povinného ručení.

Elektrokola a segwaye zatím bez povinného ručení

Povinné ručení se nakonec nebude týkat elektrokol, elektrických koloběžek a segwayů, jak bylo původně slibováno. "Vztahovat povinné ručení automaticky na každé vozítko, které má motor či motorek, je nesmyslné, čímž ale neříkám, že případná rizika nemohou být řešena jiným typem pojištění - například odpovědnosti za škodu," vysvětluje europoslankyně Dita Charanzová.

Zajímavý je návrh na rovné podmínky týkající se řidičů a jejich škodního průběhu. Řidiči s perfektním bezeškodním průběhem pojištění by měli mít nárok na bonus v každé zemi EU, do které se přestěhují a přihlásí svůj vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • výlet na motorce v horách
    06. dubna 2024|Jana Březinová
    Výlety na motorce do Rakouska a Německa – méně známé mototrasy přes Alpy

    Když se řeknou Alpy, nejspíš každý motorkář si vybaví legendární Grossglocknerstrasse. Tentokrát pro vás máme tipy na jiné alpské silnice. S krásným povrchem, plné zatáček a dechberoucími výhledy. Vydejte se s námi na dva výlety na motorce do Rakouska a Německa.

  • žena u moře - zájezd last minute
    04. dubna 2024|Jana Březinová
    Vyplatí se koupit first minute zájezd?

    Prodeje first minute pobytů vrcholí v lednu a únoru, cestovní kanceláře za včasnou koupi slibují slevy až 50 %. Skutečně se vyplatí objednat dovolenou s několikaměsíčním předstihem a máte ještě teď šanci ulovit výhodnou first minute nabídku?

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.